Lupo detailing – met SmartWax / Chemical Guys / Poorboys
Afgelopen weekend ben ik afgereisd naar de andere kant (lees verweg) van Nederland. Reden van de roadtrip: verjaardag + dagje detailen. Auto dus volgestouwd met m’n poetsspullen en nog een paar bestelde Golf 1 Cabrio delenen begonnen aan de reis.
De verjaardag was super gezellig, speciaal voor mij was er Warsteiner, dus feest geslaagd (ik ben niet zo moeilijk). De volgende dag eerst maar eens een beetje uitgeslapen en daarna genoten van de warme broodjes. Het werk kon nu beginnen.
De invulling van de dag: wassen, kleien, wassen, polijsten/poetsen, sealen.
De spullen:
We gaan de auto eerst eens even wassen, zodat het groffe vuil er al vast af is.
Wassen doe je normaal met 2 emmers, 1 met schoon water/shampoo en 1 om de washandschoen uit te spoelen.
Na de was/droogbeurt kunnen we gaan kleien. Het doel van het kleien is om de laatste verontreiniging die IN de lak zit te verwijderen. Klei is kneedbaar en door lichte druk uit te oefen op de klei, druk je de klei als het ware in de lak, waar je normaal met de spons/handschoen overheen gaat. Om de klei lekker makkelijk over de lak te laten gaan, gebruik ik Smartdetail van SmartWax. Doe je dit niet ๐ dan krijg je er 1 grote bende van en plakt de klei aan de lak.
Na het kleien ziet de auto er ongeveer zo uit ๐ (als een varken)
Als je de klei goed bekijkt zie je de verontreiniging in de klei zitten. Tijdens het kleien is het ook verstandig om de klei regelmatig te kneden/vouwen zodat je de smerige klei naar binnen drukt. Als je na het kleien over de lak gaat, zul je al voelen dat de lak een stuk gladder is dan voorheen.
In dit geval heb ik dus Smartdetail van Smartwax en de klei van Meguiar’s gebruikt. Klei is er in diverse varianten.
Na het kleien is het weer tijd voor een emmertje sop. Hiermee halen we de zooi van de auto af en maken we de auto klaar voor de machinale polijstbeurt.
Voor ik begin met het polijsten, bekijk ik eerst precies de lak. Dit doe ik, om vast te stellen welke middelen ik ga gebruiken. Bij de Lupo was het dak en de motorkap in redelijke staat, maar de zijkant was niet om aan te zien. Deze zat vol met krassen en swirls.
Ik gebruik o.a. V34/V36 en V38 van Chemical Guys. Voordeel van dit merk is o.a. dat het geen witte resten achterlaat. Hiervoor gebruikte ik veelal 3M, maar ik ben blij dat ik dit ontdekt heb. Afplakken doe ik nauwelijks meer ๐
De V34 is een grof middel (compound), te gebruiken bij zwaar verweerde lak of bij extreem veel (diepe)ย krassen.
Bij de meeste auto’s kan ik uit de voeten met de V36, dit is een cutting polish en hiermee haal je de meeste swirls/krassen zonder problemen weg.
Het dak van de Lupo: swirrrrrrrrrrrrrrlssssss :)……hier nog wel.
Het dak na behandeling met V36. Ik gebruik overigens een Dual Action Polisher 900. Deze voldoet super en is erg veilig op autolakken. Als backup heb ik nog een roterende machine, maar bij fout gebruik kan je hiermee een hoop schade aanbrengen, denk aan brandvlekken etc..
De een poetst, de ander prutst wat ๐ Het was in elk geval erg gezellig.
De deur na de polijstbeurt met V34, kiek dat spiegeltje ๐
En hier is de zijkant helemaal klaar.
Inge klaagde over wit uitgeslagen delen, Smartgel van Smartwax of Trimdetailer van Meguiar’s vind ik prima werken.
De auto heeft inmiddels een complete polijstbeurt gehad. Voor de finishing touch heb ik de auto nog 1x helemaal gedaan met de V38 van Chemical Guys. Zoals het etiket al zegt: Final Polish. Dit is een superfijne polish waarmee je de laatste oneffenheden/swirls verwijdert. De auto is daarna klaar voor de eind behandeling.ย
Het eindresultaat:
Voor de eindbehaling hebben we gekozen voor Black Hole en de sealant van Poorboy’s. De Black Hole is een filler/cleaner. Hiermee haal je vooral bij een donkere auto de diepte van de lak naar boven. Na de Black Hole hebben we het geheel afgemaakt met een Sealant. Met een Sealer sluit je het geheel af en kan je de eerst komende tijd genieten van een super strakke auto, die makkelijk bij te houden is door een simpel wasbeurtje.
In de Black Hole ๐ Dit zouden ze ook als verf moeten maken, keer wat anders dan krijtbordlak ๐
Kwestie van ff snel nog uitpoetsen en klaar is de Lupo ๐
Foto van gebouw, genomen via de motorkap ๐ menig spiegel doet het minder ๐
Ff snel een plekkie opgezocht voor een eind plaatje.
Wil je de auto ook op en top hebben en heb je er zelf geen zin in om de hele dag bezig te zijn (dit was 6 uurtjes werk, met z’n 2en) dan kan je mij altijd een mailtje via het contact formulierย sturen voor een prijsopgave.
Mooi werk Chris!
Mag je hier wel eens komen doen ๐
Geen probleem Tjeerd, afspraak is snel gemaakt ๐ Je hebt m’n nummer?